16.2.10

Pandekagedag eller Hvid tirsdag

Billedet er lånt fra Pandekagedagens hjemmeside.

Så er det i dag, det er Pandekagedag i Danmark.
Så i aften skal vi have pandekager til dessert. Det er jo ferie og så må man godt hygge :0)

Pandekager blev i gamle dage spist, dagen før fasten begyndte. Fasten blev indledt 40 dage før påsken og så skulle spisekammeret tømmes for det, man ikke måtte spise eller holde sig fra under fasten. Det var bla. mel, smør, mælk og æg. Pga mælk og mel blev dagen også kaldt hvid tirsdag.
___

Min computer driller i dag. Jeg ka ikke komme på nettet på den. Den vil ikke fange det trådløse internet, så om lidt vil jeg finde vores lang lange ledning og blive "mobil" igen. Lige nu låner jeg Gemalens orange slæbbar.

5 kommentarer:

  1. Uhm...lækkert, jeg elsker traditioner og hos os, elsker vi pandekager :-))

    SvarSlet
  2. Tak for fortællingen om Fasten.Her skal vi have pandekager på torsdag når de to yngste af børnebørne kommer,vi skal først i biografen for at se"Far til Fire -på Japansk" og så hjem til pandekager og is.

    SvarSlet
  3. Bebiane - Håber du tager ideen op og fik lavet en stak pandeklaer :0)
    ___

    Kom så igang - Der er faktisk meget vi ikke vd om fortiden og så er det sjovt at finde og læse om dem.

    God tur på torsdag. Håber filmener lge så g o som de forrige og god fornøjelse med pndekagerne :0)

    SvarSlet
  4. Lækkert...vi skal vist have pandekager - snart :-)

    KH Gittemay

    SvarSlet
  5. Gittemay - Pandekager er en dejlig ting, der lige kan laves, hvis man er in the mood for lidt hygge :)

    SvarSlet

Jeg bliver glad for en lille kommentar i ny og næ, så har du noget på ærmet, skriv og jeg vil læse ☺