6.1.10

Hellig Tre Kongers dag

Så blev det Hellig tre kongers dag eller Trettondagen, som den også kaldes i Sverige.
Trettondagen er, hvad jeg har kunne læse mig til, en helligdag i Sverige. Det var det også i Danmark, inden Struensee i 1770 hyggede sig og nedlage en masse helligdage og indførte Store Bededag. Vi mistede i den forbindelse bla. disse helligdage; Hellig tre kongersdag, 3. juledag, Skt. Hansdag og Mortensdag.

Det eneste ved Hellig tre kongers dag, jeg bruger, er julens afslutning. Julepynten bliver lagt væk og så kan foråret stille og roligt komme til.




Pynten er nu lagt i denne blå kiste, som faktisk er en svensk en. Den har tilhørt min svenske oldemor Maria Augusta.

Her er lidt tomt, men sådan er det jo altid når en kær ven rejser væk...




Farvel du kjære gamle jul.
Vi ses igen om ca 328 dage...

3 kommentarer:

  1. Ja, det kunne være hyggeligt, hvis den blev genopdaget som grund til en fridag:)

    SvarSlet
  2. Ja.. så er det slut med julen, men den har været helt rigtig med sne og julefryd..

    SvarSlet
  3. Sifka - Ja og så kunn vi også godt bruge Mortensdag. Der mangler ligesom nogle fridage i 2. halvdel af året!
    ___

    Mette Lykke - Det har været en helt rigtig jul og endda med 3. juledag :0)

    SvarSlet

Jeg bliver glad for en lille kommentar i ny og næ, så har du noget på ærmet, skriv og jeg vil læse ☺