19.3.09

Lydbøger

Jeg er blevet afhængig af lydbøger. Sådan bare på et par måneder. Har egentlig aldrig tænkt på mig selv som en lydbogs"læser".

Men så begyndte DR.dk at lave podcasts og først smed de "En plads i solen" af Lisa Marklund på hjemmesiden og senere "Drengen i kufferten" af Kaaberbøl & Friis.

Vi downloadede dem og lagde dem på min MP3-afspiller og jeg lyttede til dem når jeg lavede mine trivielle afslutninger. Afslutningerne flyder nu som i smør og jeg får lyttet til bøger. Altså de to jeg har.

Men men men. Nu kan jeg udvide "boghylden" med 4 nye bøger.
DR har lagt 5 bøger til download og det skal så bare gøres inden d. 29. marts.

Udover "Drengen i kufferten" ligger der også nu:

  1. "Frankie Machines vinter" af Don Winslow
  2. "Natstorm" af Johan Theorin
  3. "Intet andet end sandheden" af Anne Chaplet
  4. "Da kom den tid" af Kaaberbøl & Friis, en historei fra bogen "Copenhagen Noir"

Jeg glæder mig til at høre noget andet. Lisa Marklund's bog har jeg nok hørt ca 5 gange og Kaaberbøl/Friis 3 gange. Selvfølgelig har jeg ikke hørt bøgerne helt. Når man er på job bliver man forstyrret med jævne mellemrum og så misser man noget, som man så hører næste gang, hvor man så misser noget andet som man så hører næste gang, hvor man så mis.......

Så næste afslutning :-D

9 kommentarer:

  1. Jeg synes, det er genialt, at vi kan downloade lydbøger - og hvor er det dejligt, at du gør brug af det!

    Det må jeg også se at få gjort, selv om jeg sidder og hører radioudsendelser hver dag i arbejdstiden :O)

    SvarSlet
  2. Det lyder som en hyggelig måde at lede tankerne på afveje. Og fantastisk at have et arbejde, der kan kombineres med den slags underholdning. Jeg har ikke selv hørt en lydbog - kun "Lyt og læs" bøger, da børnene var små, og det var jo en noget anden genre. Men det kunne være, jeg skulle prøve...

    SvarSlet
  3. Jeg er ikke rigtigt blevet fanget af lydbøgerne. Downloadede Liza Marklund på DR før jul - og er endnu ikke færdig med at høre den ;-) . Jeg har lagt filerne på min mobiltelefon og lytter af og til i S-toget (når jeg ikke gider at læse selv). Men jeg synes, koncentrationen har det med at svinde.

    Men dejligt for dig, at arbejdet glider med fortællinger i ørene. Kender du i øvrigt www.netlydbog.dk? Det er en tjeneste fra bibliotekerne, og her kan du downloade lydbøger, som så kan høres i en måned. Måske var det noget for dig?

    SvarSlet
  4. Er det lige meget hvilken mp3 afspiller man har?

    SvarSlet
  5. Madame - Jeg kan gøre det, da jeg ikke har den store personkontakt og så deler jeg kontor med en der taler meget i telefon. En radio vil være generende for os begge to.
    ___

    Sussie - Det er det eneste positive ved mit job, altså at jeg kan fordybe mig i en bog en 1½ uges tid om måneden.
    Det er smart, når man er syg og ikke har overskudet til selv at læse eller ved ikke støjende husarbejde eller i bussen, toget på cyklen...
    ___

    Bente - "En plads i solen" er ellers en god bog. Den har jeg hørt ca 5 gange, men nu tror jeg også jeg har fået hele bogen med. Man kan nemlig miste koncentrationen og en andet lille - er at man ikke lige kan læse afsnittet en gang til (jeg kan ikke spole på min).

    Jeg har hørt om netlydbog, men ikke prøvet den endnu. Den vil jeg huske, når jeg er blevet træt at de 4 nye :0)
    ___

    Perle - Ja, jeg tror, du kan downloade til alle MP3'ere. Der er en vejledning på DR's hjemmeside, så det skulle være lige til (Gemalen får æren her ;0)

    SvarSlet
  6. Det er da dejligt at se, at lydbøgerne er begyndt at bide sig lidt fast. Selv har jeg været en fan i mange år, dog har jeg holdt mig mest til de engelske udgaver. Det var netop manglen på ordentlige danske sites, der fik mig til at starte et lille sideprojekt, nemlig et fornuftigt site til download af lydbøger. I denne omgang mod betaling. Det er nu blevet lidt mere end et lille sideprojekt men stadig rigtig sjovt, og interessen er jo stadig stigende. Siden hedder i øvrigt www.LytEnBog.dk. Hvis I har nogle gode idéer til den eller bøger I godt kunne tænke jer at se, så skriv endelig! Jeg er ret stolt af at sige, at Liza Marklunds Røde Ulv og Primetime kommer på siden forhåbentligt i Maj, efter pres fra os og vores kunder. De har ellers ikke været i detailhandlen før, så det kan lade sig gøre.

    Mvh. Thomas

    SvarSlet
  7. Hej Thomas.
    Tak for kommentaren og linket. Det vil jeg huske, når jeg står og mangler nye ord til MP3'eren.
    For mig er det jo en hel ny verden og så langt som at søge på det, er jeg jo ikke lige kommet til endnu.

    Og så velkommen her :0)

    SvarSlet
  8. Hej Madame

    Vi lever i en god tid - lydbøgerne springer ud lige så hurtigt som forårsblomsterne, og der er flere spændende steder at downloade lydbøger.
    EnNyBog.dk har også en masse, lige klar til download. I modsætning til bibliotekernes løsning, er der ikke alt besværet med kopibeskyttelsen (selvom man stadig ikke må dele dem).

    De bedste hilsener
    Michael (fra EnNyBog.dk )

    SvarSlet
  9. Montecristo - Michael, da jeg første gang hørte om lydbøger (og det er nu en del år siden), var det mest beregnet til svagtseende og blinde. Nu er det ved at være en helt almindelig indgang til en god bog. Den gør det nemt at få "læst" en masse bøger, de kan "læses" mens man arbejder (som jeg bruger dem), hjemme mens man laver noget andet og det er jo vildt genialt. Med en 2½ årig, må jeg indrømme, at jeg vist kun har fået læst en eller to bøger, på de 2½ år, men efter DR.DK har vist vejen, er der da røget 2 bøger ind på 2 måneder.

    Dit link vil jeg se nærmere på :0) Tak for det og velkommen her.

    SvarSlet

Jeg bliver glad for en lille kommentar i ny og næ, så har du noget på ærmet, skriv og jeg vil læse ☺