19.10.08

Koldthævede boller


Billedet taget fredag morgen kl. 6.45!

Jeg har lovet Perle, at kaste min version af koldthævede boller på bloggen. Der er mange mange måder at lave dem på og det giver jo rig mulighed for, at prøve mange opskrifter og derved finde den man bedst kan li'.

Min er udviklet gennem mange år. Mener jeg faldt over en opskrift, da Ældste var på vej, men det kan også have været, da Frøkenen var på vej. Det var i et af de der "mor og barn blade".

Men min version kommer her:

Koldhævede boller (ca 12 stk)

Knap 1/4 pk gær
4 dl lunken vand
1 stor håndfuld havregryn
1 ½ tsk honning
½ spsk groft salt
Hvedemel

Opløs gæren i vandet. Tilsæt havregryn, honning og salt.
Tilsæt så meget hvedemel at dejen ikke mister faconen, men stadig er KLISTRET.
Dæk skålen til og sæt den i køleskabet til næste morgen.
Dejen sættes nu i klumper med 2 spiseskeer på en bageplade med bagepapir.
Sættes i en kold ovn, der tændes på varmluft 180 grader og minuturet sættes med det samme på 30 min.
Når uret ringer tjekkes bollerne om de er færdige (bank i bunden).

Tips: Bollerne kan tilsættes smag som man lyster. Jeg bruger tit at tilsætte 1 dl grahams- eller fuldkornsmel + 1-2 revne gulerødder og en lille håndfuld solsikkekerner, inden hvedemelet, så kan de kalde sig grovboller. På billedet er der både almindelige (til højre) og med gulerod (til venstre).

3 kommentarer:

Jeg bliver glad for en lille kommentar i ny og næ, så har du noget på ærmet, skriv og jeg vil læse ☺