26.10.08

Julens glögg-ekstrakt



Idag har jeg lavet denne juls glögg-ekstrakt, for i år skal den bruges som indslag i Ældstes familiefødselsdag. Så i år tør vi godt lave den, selvom den skal bruges til en sammenkomst.

Hvorfor har vi ikke turde lave den til en sammenkomst?
Vi, Gemalen og jeg, ville lave en tradition med venner og familie til glögg og æbleskiver, dengang vi flyttede ind i huset. Første år vi havde inviteret, måtte vi aflyse. Dødsfald i familien. Ikke den store lyst til at hygge.
Året efter arrangerede vi også, fastsatte dato, men nåede ikke at invitere, før vi havde et dødsfald i familien...
Siden har vi ikke gjort det i julehygge med glögg.

Men nu er Ældste blevet konfirmeret og fylder 15, så boller og lagkage, syntes jeg, er ved at kunne blive skiftet ud med noget mere voksent.



Denne ekstrakt er fra et gammelt Femina (vist fra slut 80'erne - start 90'erne), men ekstrakten er god og ikke særlig kørevenlig!!

GLÖGG-EKSTRAKT

1 øl
200 g sukker
½ fl. Rød Ålborg eller Brøndum snaps
½ fl. portvin
5 hele vaniliestænger
5 hele muskatnødder
5 hele stykker kanel
1 stor spsk hele nelliker
1 stor spsk hel kardemomme (giv dem et let stød så de åbner sig)

Bring øl og sukker i kog under omrøring. Køl det af til det er håndvarmt. Rør snaps og portvin i. Skær vaniliestængerne i mindre stykker og knus muskatnødderne i 4-5 stykker. Kom dem i sammen med de øvrige krydderier. Rør det godt sammen og kom det i et stort glas med tæt låg. Vend det ca hver anden dag. Lad det trække 2-3 uger. Si det og kom det på en ren flaske. Blandes med rødvin efter smag og lune. Husk mandler og rosiner.
Mener det passer med 3½ dl ekstrakt til 1 fl. krydret rødvin, gerne spansk.



Tak til Annette Buck, som har sendt den ind til Femina den gang.

2 kommentarer:

  1. Uh, det lyder næsten skræmmende! Modigt at I tør invitere til julehygge igen ;-)

    Og ... så har jeg i øvrigt tagget dig ;-)

    SvarSlet
  2. Bente - Vi tror ikke, der er nogen, der står med det ene ben i graven for øjeblikket. Dengang var det "de gamle" i familien der ikke kunne mere.

    Tagget :0) Jeg vil se om jeg kender mine særheder hihi

    SvarSlet

Jeg bliver glad for en lille kommentar i ny og næ, så har du noget på ærmet, skriv og jeg vil læse ☺