23.2.14

Nobels testamente

Så fik jeg læst en af de bøger jeg fik i afskedsgave sidste år. Jeg troede jeg ville få læst en masse, men det er ikke blevet til helt så meget som jeg havde håbet.

Men nu er en bog af en af mine yndlings forfatter været gennem mine hænder og det var en god oplevelse.
Jeg har fået læst 'Nobels testamente' af Liza Marklund.


Spændende fra ende til anden. På bagsiden af bogen står der:
Stadshuset i Stockholm, 10. december. Midt i den årlige Nobelfests glitrende mylder af kongelige juveler, lysekroner og balkjoler, trænger en kvindelig morder og skyder Nobelkomiteens formand, Caroline von Behring, i hjertet. Annika Bengtzon, der er til stede for at dække festen for sin avis, ser hende dø, samtidig med at morderen flygter i en båd over Mälaren. Stockholm og Sverige er  i chok, og politiet indleder en jagt uden sidestykke. Et drama med rødder langt tilbage i tiden oprulles, og overalt støder Annika på sporene efter den samme mand: Alfred Nobel, den ensomme og ulykkelige industrimagnat, som gav sin formue til gode formål. Endelig forstår Annika, at mordgådens løsning skal findes i Nobels testamente.

Er man til god krimi med mord, spænding og hverdagens problemer, så kan jeg anbefale denne bog.
Jeg er stor fan af Liza Marklund. Hun har en kvinde som hovedperson i sine bøger, men der bliver ikke sukkersødt og med kvindefnidder, som jeg er stødt på i andre krimier.

2 kommentarer:

  1. Det lyder spændende, Kari! Jeg er ved at læse Hanne Vibeke Holsts 'Knud, den store', som også anbefales varmt. Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er meget spændende.
      Hanne Vibeke Holst skriver også godt. Den bog må jeg have på listen over bøger jeg skal have læst. Tak for tippet :0)
      Klem

      Slet

Jeg bliver glad for en lille kommentar i ny og næ, så har du noget på ærmet, skriv og jeg vil læse ☺