17.12.13

Jul i min verden...

Jeg fandt en artikel på BT.dk, der handler om julesange og hvorfor vi hører de samme hvert år.
Artiklen satte tanker igang hos mig.

Jeg elsker julen. For mig er julen noget jeg nyder med høre-, syns-, lugte- og smagssansen.

Jeg bliver så glad, når de første juletoner kan høres i radioen. 'Do they know it's Christmas' og 'Last Christmas' minder mig om mine teenage-år. Den gang hvor jul var noget, som min mor stod for.
'Have yourself a merry little Christmas' så sprød og fin en julesang, som jeg næsten får tåre i øjnene af, når den bliver spillet.
'Ave Maria' er så smuk, som blid baggrundsmusik til en god bog.

Jeg kan høre julemusik året rundt, men jeg styrer mig, jeg har en familien som ikke har helt den samme indstilling, Men julens toner er som honning for mine øregange.

Smukke lyskæder på træer og buske, når jeg cykler med Yngste i skole. 'Se mor, er det ikke flot!' Jo! De mørke morgener og lige så mørke eftermiddage, som kan være en trist omgang, bliver til en skøn tur, når julen nærmer sig og lyskæderne kommer op og heldigvis også en dejlig oplevelse langt ind i det nye år.



Levende lys, som spejler sig i glitrende julepynt på en sen aftentime og en helt speciel ro falder over mig.



Blomsterhandlernes smukt pyntede vinduer, knitrende julefyldte uge- og månedsblade, TVudsendelser med ideer til jul; Mad fra Jamie Oliver og Nigella Lawson, pynt med Claus Dalby og Ernst Kirchsteiger.
Syns sansen bliver stimuleret og det gør mig glad.

Appelsin og clementin, kanel og nellike, hyacint og gran. Duften af jul er vidunderlig. duften af julethe, clementin og pebernødder og jeg bliver salig. Det dufter og duft vækker minder og minder er dejlige at have.

Smagens glæder. Saftige appelsiner, dufter af jul og smager af sommer, blød ris á la mande med lun kirsebærsovs, krydret varm rødvin (også kaldet glögg), jeg elsker det!

Det er de små ting der fanger mig og omfavner mig og giver mig glæde.

Mange tror, at når vi rammer december, så er mit hjem total pyntet op, men nej, det er det slet ikke. Jeg bliver næsten helt dårlig, når jeg ser overdrivelse, som 2500 nisser i en 20 m² stue.

Jeg begynder først efter d. 10. december. Ældste har fødselsdag den dag og jeg syntes han skal have en fødselsdag, som ikke druknede i julepynt. Så kommer der stille og roligt, i små mængder, frem til juleaften.
Mit julepynt er mest kugler. De kan hænges på juletræet, men også fra loftet i lange silkebånd.


Lidt nisser og engle. Jeg er mest til engle, men Yngste er vild med nisser, så de får også plads.


Det hele bliver hængende til d. 6. januar, hvor jeg tager afsked med julen og pakker væk, mens jeg ser frem til julen, som ligger små 11 måneder fremme.

Jeg glæder mig og ser frem til jul hvert år, men når december rammer, bliver jeg lidt trist. Jeg ved ikke helt hvad der gør det, men jeg tror det er handler om, at den jul vi møder i hverdagen er meget kommerciel og pludselig handler julen ikke længere om smukke indtryk, men gavelister, der skal deles ud, planlægning og indkøb af mad. Alle de stressende elementer, som får mange til at syntes mindre om julen. Men så længe der er børn, vil julen handle om nisser og gaver, men jeg forsøger at lære mine børn at julen også kan være smuk, bare ved at bruge sanserne.
Når juledagene er ovre kommer min julestemning igen og jeg nyder, til jeg må afpynte og gemme væk.

Julen er for mig en lysfest i den mørke vinter, der skal give os glæde. Tænk hvis hele vinteren er som januar; mørk og trist. Så godt vi kan fejre jul.

Jeg faldt over et ordsprog, som jeg har taget til mig, for det er så meget mig:

Julens glæder finder du ikke under juletræet, men i dit hjerte

(alle billeder er genbrug)

16 kommentarer:

  1. Jeg synes at jeg tager helt i roligt i år, men jeg har jo også været så heldig at min datter har købt julegaver til de to må, óg vi voksne skal bare have en raflegave med juleaften. Men jule skal handle om smukke og stille indtryk, det kan hurtigt blive en stresset måned. Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Når der er børn er det svært at holde det helt nede, for børn kører hinanden op og så kommer alle forventningerne med hjem fra skole eller børnehave.
      Jeg har lige en juleaften og en julefrokost, så i år er den mere hektisk end jeg lige syntes om.
      Knus

      Slet
  2. Skønt indlæg, Kari, som jeg helt kan tilslutte mig.
    Jeg synes, at når gæsterne kører hjem eller jeg selv skal hjem fra juleaften/-nat (det samme nytårsaften) er der en helt speciel stemning udenfor. Ligesom jorden er helt fredfyldt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Kisser :0)
      Jeg plejer at slutte juleaftens aften af med at se midnats gudtjeneste fra Peterskirken og nyde stilheden og den smukke musik og uforstålige messen ;0)
      Jorden føles nemlig så dejlig fredfyldt.

      Slet
  3. Jeg har det med julen lige som dig. Sidste år genfandt jeg juleglæden, fordi vi holdt jul med Bella, og det skal vi igen i går.
    Klem og dejlig dag til dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jul med børn er noget andet end en ren voksenjul. Børns glæde smitter og giver julen lidt magi.
      Det glæder mig at I skal nyde Bella igen i år. Hun bliver også ældre, men så længe børne magien stadig følger Bella på hendes vej er det dejligt at I kan nyde den med hende :0)
      Klem

      Slet
  4. Ja juleglæden er i hjertet, det trøster jeg mig med i år, hvor der slet ikke bliver pyntet op til jul hos os.. Vi tager revanche næste år.

    SvarSlet
    Svar
    1. I har også haft svære julekår i år, for julekasserne er ikke de første man pakker ud, når man er flyttet. Til gengæld har du sikkert allerede pyntet på i dine tanker, så næste år kan det komme op og 'på de rigtige pladser' når vi når sidst i november ;0)

      Slet
  5. Fint indlæg :-) dufte, stemninger er en meget stor del af julen for mig også og jeg er vild med " Driving home for Christmas "
    knus.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Margith :0)
      Jul er et mix af sanserne. Jeg har svært ved at forestille mig en manglende ingrediens (sans) og så stadig få den samme juleglæde frem.
      Men nu er vi midt i den og julesangene strømmer ud af min radio på Radio Soft :0)
      Knus

      Slet
  6. Meget fine betragtninger over det at holde jul og være i den såkaldte julestemning.

    SvarSlet
  7. Hos os kommer julen også snigende. Sådan lidt efter lidt. Jeg har dog svært ved at holde de første nisser tilbage. De dukker gerne op sidst i november. Lige nu er min favoritmusik en jule CD med Kim Wilde, som jeg fandt helt tilfældigt på Telmoremusic.

    SvarSlet
    Svar
    1. Uh Kim Wilde er også go'! Hun er jo fra vores ungdom med 'Kids in America' og 'Cambodia'
      Og så er hun jo rigtig go' sammen med Mel Smith i 'Rocking around the Christmas tree' :0)

      Slet
  8. Det lyder meget velkendt, jeg elsker også julemusik og hører det lystigt hele december, og her sniger julepynten sig også langsomt ind. Ikke for meget, for her er ikke så meget plads, men nok til at hyggen breder sig, og man kan gå lidt på opdagelse og glædes her og der.
    Og så prøver jeg virkelig at bevare roen, så det ikke bliver stresset, men at alt det der skal gøres, kan gøres med glæde.
    Glædelig jul til dig og din familie.
    KH Anette

    SvarSlet
  9. Der er vist mange der har den følelse, men jeg vist ikke at det var så mange der faktisk ser julen som mere følelse end kommerciel.
    Det med at bevare roen er ikke altid lige let. Kan mærke lige nu, at jeg ikke har roen fra i går. I dag syntes jeg der mangler lige det og det og har vi nok af det og når vi det hele...

    Glædelig jul til dig og drengene
    kh Kari

    SvarSlet

Jeg bliver glad for en lille kommentar i ny og næ, så har du noget på ærmet, skriv og jeg vil læse ☺