3.12.13

Ekstralæsning

På trods af at Yngste har været vild med bøger siden han kunne udtrykke det, så kniber det med at syntes, at det selv at kunne læse er sjovt. Han kan simpelthen ikke koncentrerer sig om det - for det meste.

Det fik vi at vide til forældremødet for små 3 uger siden og man (hans lære og en læsekonsulent) mener han skal have lidt ekstra hjælp. Og det skal han så fra dag.

Her til morgen talte jeg med læren, som skal undervise ham, og hun gav mig lidt mere infor. F.eks. at det ikke er de børn der har meget svært ved at læse, der får tilbudet, men børn som lige skal have det sidste lille puf udi læsningen.

I går læste han f.eks. en side i læsebogen flydende. Hvad der lige gjorde at han kunne lige der, vides ikke, men i sidste uge kunne han næsten ikke komme gennem en let side i en letlæsningsbog.
Indimellem øver han sig på teksterne på TV'et, altså bare de små ord som og  i  en, men han prøver.

Nu håber vi at de næste 3 ugers hjælp (2 lektioner pr uge) hjælper ham igang.

Nu vi er ved ham Yngste, så kom han hjem fra frit med sin sidste nuværende rokketand i en pose.
En kammerat han legede med havde sagt at Yngate ikke måtte grine i den leg de legede og hvis han gjorde det ville han slå ham. Yngste grinede og kammeraten slog ud efter ham og plop, så røg rokketanden ud!!
"Jeg græd selv ikke!!" fortalte Yngste. Nej jeg tror faktisk de grinede, for det må have set sjovt ud :0)
Så nu er der 4 manglende fortænder (den første han tate er på vej på, så det er en kort periode med 4 huller).


6 kommentarer:

  1. Sikke et charmerende grin. Det skal ikke være nogen hemmelighed, at mine drenge heller ikke gider at læse. De kan dog godt begge 3. Ældste knækkede koden i 3 klasse. Hen over natten kunne han pludselig. Det er godt, at der holdes øje, og at jeres Yngste kan få et skub i rigtig retning.

    SvarSlet
  2. Tak Susanne ;0) Han er svær ikke at lave grimasser ;0)

    Han har læst for mig i dag og det var flydende, så jeg håber han holder ved! De er blevet testet og her var der så ekstra test til ham, da han læser for langsomt.

    SvarSlet
  3. Det er da godt at han kan få et lille puf, selvom I godt ved at han kan. Hvor er han sød med det "tandløse" smil. ;-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja Annemarie. De regner nu med at han bare skal over en generthed, for han kan godt, fik jeg at vide i dag. Men nu tror jeg han får de 6 gange, som han er tildelt og så er han nok fit for læsning ;0)
      Tak og ja der er noget sødt og frækt over det tandløse smil. Tror nu han glæder sig til tænderne kommer frem. Det kniber med at bide i forskellige typer mad ;0)

      Slet
  4. Hvor ser han skøn ud uden tænder :) Og godt han får et sidste skub ud i læsningen, for det er altså en glæde at kunne læse :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er en særlig tid, lige når ungerne taber der der fortænder :0)
      Jeg fandt selv først glæden ved at læse, da jeg var omkring 12 år. Min mor kunne ikke forstå at jeg ikke bare læste flydende og skældte ud, så jeg til sidst ikke kunne læse. Jeg røg på læse klinik, hvor de ikke kunne hjælpe mig, for jeg kunne godt. Så jeg har aldrig skubbet mine børn, for de skulle ikke ende som mig (det med perfekt ydre uden for mit eget hjem er jeg først ved at slippe nu, hvor hun har været død i snart år).

      Slet

Jeg bliver glad for en lille kommentar i ny og næ, så har du noget på ærmet, skriv og jeg vil læse ☺