12.11.13

Strik og slap af!

Liselotte skrev om det i et indlæg i går og jeg syntes det var pudsigt, at jeg lavede en opgave i sidste uge med samme pointe.

Jeg fik lyst til at fortælle om mit forhold til strik og fortælle hvad det kan gøre for mig.
Jeg skulle så lige få det til at passe ind et eller andet sted og det er derfor det står som en tale til tilhører på et bibliotek (Vi skulle beskrive hvem vi talte til, hvem vi var og hvor vi var).

Når sådan en tale skal skrives/fremføres, skriver man talen og derefter er stikordskort gode. Jeg fortalte ud fra det nedenstående, men ikke ordret, men fik hovedbudskabet med og lidt til.
Indholdet om strik er helt og holdent mig og mine følelser :0)
Så sådan her ca. ville jeg sælge det at strikke hvis jeg kun havde 5 min. Husk på at dette her er ikke kan vise de følelser og stemmeforskelle, som man lægger i en tale.



Strik og slap af!

Strik og slap af!
Lyder det ikke dejligt!

Det er  hvad jeg vil fortælle om i dag.

Jeg hedder Kari. Jeg kommer tit her på biblioteket og jeg har sikkert mødt nogle af jer før.

Jeg elsker at bruge mine hænder, jeg elsker håndarbejde og specielt er jeg glad for at strikke.

Jeg har ikke strikke hele mit liv, men meget i perioder. Men inden for de sidste 5-6 år, er jeg virkelig blevet hooked. Jeg har nemlig fundet ud af, hvad jeg kan bruge det 'at strikke' til:

*  Jeg slapper af, når jeg strikker. Det er meditativt at sidde med garn og pindene.
*  Så føler jeg, at jeg udnytter min tid.
*  Og sidst men ikke mindst, er der glæden ved det at skabe noget.

På hjemmesiden 'Helseværkstedet' læste jeg følgende:

"Undersøgelser viser at håndarbejde virker afstressende, på lige fod med yoga og meditation".

Det kan jeg helt personligt skrive under på!

Da jeg blev fyret sidste år, cyklede jeg hjem, lavede mig en kande te, satte mig i sofaen og strikkede de næste 5-6 timer.
Det var en god måde at tænke hele min situation igennem på. 
I løbet af de timer, faldt jeg til ro og kunne med ro i kroppen fortælle min familie hvad der var sket.
Jeg har hørt fra mange, at de har det på samme måde, altså at strikkeri giver ro i sjælen!

Jeg føler, at jeg får udnyttet tiden, når jeg strikker.
Strikketøj kan nemlig tages frem:

*  Når der ses TV
*  I bussen, i toget eller i bilen (altså når man ikke selv kører)
*  Til foredrag, på cafe eller sammen med andre.

Jeg strikker tit når jeg ser TV og når jeg kører i bus, i tog eller i bilen og også sammen med andre. Det er det gode ved strik, at det nemt at have med.
Der er strikkecafe her på biblioteket en gang om måneden. 
Her møder jeg andre strikkende kvinder og her inspireres vi af hinanden, får hjælp, hvis der er strikkeproblemer og ellers en rigtig god snak. Strik er nemlig rigtig godt sammen med andre.
Vores lokale garnforretning har også en månedlig strikkecafe. Her møder I også mange dejlige mennesker, over garn og pinde.

Jeg syntes det er dejligt at lave ting selv, uanset om det er tøj, tilbehør og interiør.
Jeg er til det simple og enkelte. Lige til at gå til. 
Jeg har taget lidt med: Min yngste elsker sine halsedisser (fremviser en). Han har indtil videre 5, men der kommer nok flere. 
Min datter bad om et tube tørklæde (fremviser det). Vi fandt et stort nøgle garn og strikkede til der ikke var mere garn og syede det sammen. 
En af mine cardigans har jeg også taget med (fremvises). 
Men man kan også strikke en karklud (fremvises). Så får man lige den farve man vil have.

Jeg bruger meget nettet til at finde opskrifter, når jeg får en ide. 
Her har både ugeblade og garn producenter gratis mønstre. 
Ellers findes der et hav af strikkebøger.  Alt lige fra strik for begyndere til avanceret strik for de "proffe".
Biblioteket her har et godt udvalg. Jeg har nogle liggende I kan kigge i bagefter.

Her til sidst håber jeg, at jeg har inspireret jer til at prøve strikkeriets kunst. 
Simpelthen fordi I her har en hobby med tre gode egenskaber, nemlig afslapning, noget du kan gøre alle vegne og samtidig få noget dejlige ting ud af det.

Tusind tak fordi I lyttede.

8 kommentarer:

  1. Rigtig god tale.. selv om jeg ikke er strikker, kan jeg fint forstå jeres fascination af den hobby.

    SvarSlet
  2. Godt skrevet - det er nemlig skønt og afslappende at strikke. Jeg begyndte også at hækle fornyligt så jeg varierer lidt imellem de to ting :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anette :0)
      Jeg hækler jo også, men hvis jeg skulle jeg have det med i de 5 min tale, så var den vist blevet alt for lang :0)

      Slet
  3. Så fint - og så rigtigt..... Jeg er helt enig. På mit strikketøj, kan jeg aflæse "dagsorden" sjovt!
    Rigtig god søndag :)

    SvarSlet
  4. Tak Gitte :0)
    Strik gør bare et eller andet ved en. Hjælper med at slappe af, hjælper med at huske
    Rigtig god aften ☺

    SvarSlet

Jeg bliver glad for en lille kommentar i ny og næ, så har du noget på ærmet, skriv og jeg vil læse ☺