9.2.13

OMA Amo AMA OMO

Hold da op hvor kan det kan forvirre...
I går så jeg lige den søde reklame med Liva Weel og margarinen (lad det boble boble...) og inden jeg så op fra den bærbar, blev jeg lidt i tvivl om det var en AMA eller OMA reklame. For margarinereklame var det!
Det var OMA :0)

Kom i tanke om denne kogebog jeg har arvet fra min Farmor og som er 80 år gammel.
Den er ikke fra OMA (som jeg først troede), men udgivet af Berlinske Tidende.

Suppe på en pølsepind fra 1933. Allerede den gang tænkte
man på madspild og sparsomlighed.

Der er jo også andre produkter på tre bogstaver som ligger tæt op af. For der er jo også OMO og Amo...
Et fødevareprodukt og et vaskemiddel.

Så:
OMA og Liva Weel er den lille reklame jeg så. I 1883 blev året for margarine fra det firma.
OMO er vaskepulver og nok ikke så lækkert som fedtstof til stegning af frikadeller...
AMA er margarine og også et gammelt mærke fra 1920'erne.
Amo er mel. Og det er også opskrifter på brød og kager for mig. Min mormor bagte efter deres små opskriftsider. Amo er nemlig også gammelt og helt tilbage fra 1928.
(Her kan man tale om produkter der har overlevet mangetidsaldre, kriser m.m., altså fødevarerne!)

Det, det her indlæg egentlig skulle have handlet om, er når ord ligger (for) tæt på hinanden. Men det er helt sikkert også meningen, for så tror man det er lige det produkt, man må have, uanset om det er magarine, mel eller sæbe.
Reklamens magt ;)

2 kommentarer:

  1. Jeg har aldrig tænkt på, at de 3 navne lignede hinanden så meget. Det er da spændende du har undersøgt hvor gamle de. Flot de har overlevet alle de kriser der har været i årene.
    God weekend Kari.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nu nogle gange jeg har funderet over der der korte produktnavne. Men det M må jo ligge godt i munden :0)
      Ang. deres alder, så var jeg lidt nysgerrig, for når Liva Weel har reklameret for OMA, så er det gammelt og det viste sig, at de andre fødevarer også kunne brilliere med god omsætning gennem mange år.
      God søndag Conny!

      Slet

Jeg bliver glad for en lille kommentar i ny og næ, så har du noget på ærmet, skriv og jeg vil læse ☺