15.6.12

Fortidslære

Her var jeg i onsdags, sammen med mine kollegaer. Vi var på afdelingstur og det var et arrangement ud over alt forventning.

Vi skulle tilberede en oldtidsgourmet middag. Og det blev det helt bestemt. Der var godt nok ikke lige tid til at grutte melet eller slagte dyrene, men vi fik indblik.

Vi var delt i 3 hold, som hver fik en opgave.
Et hold lavede stuvning med bacon og masser af grøntsager. Ved siden af lavede de friskost og de tilberedte også spyd med løg og bacon.

Et hold lavede desserten, som var æblegrød med flødeskum og nøddedrys.
Det skulle også lige kærnes smør.



Og mit hold var kødholdet. Vores første opgave var at lave ler/græsblanding til at tætne ovnen med. Min ene kollega, kiggede på mig og sagde: "Skal vi ikke smide sko og strømper og ælte med fødderne?" og det kunne jeg nu ikke sige nej til ;0)

Det er mine fødder til venstre ;0)


Efter æltningen skulle der findes skræppeblade og grene og så blev brød (som vi også stod for) kyllinger og okseculottestege lagt i ovnen og lågen 'klistret' fast med ler/græsæltet. På planker ved bålet, blev der tilberedt laksesider.



Så blev vi ført ned til mosen og fik fortalt sagnet om Beowolf, som er den ældst nedskrevne historie.
Mosen var lidt spooky,  med de mange skeletdele.



I havlegen i fodboldkampen kunne vi så nyde oldtidens mad.
Ja, fodbold kunne mine mandlige kollegaer ikke undvære, så der var linet op med billed og lyd, så godt man nu kan "nogen 1000 år før krist".


8 kommentarer:

  1. Det lyder som en rigtig spændende dag!
    Og lækker mad!

    SvarSlet
  2. Det var rigtig spændende dag. Og lærerig.
    Jernalderkost (det var det vi fik) er måske slet ikke så ringe endda ;0)

    SvarSlet
  3. hahaha det der fodæltning ser sjovt ud

    SvarSlet
  4. Det var det også :0)
    Men de andre ville vist ikke overtage. Nogen syntes vist vi var lidt for meget ;0D

    SvarSlet
  5. Det lyder som en spændende oplevelse. Afdelingsture kan byde på de særeste oplevelse, men denne her ville jeg gerne have været med på :-)

    God søndag :O)

    SvarSlet
    Svar
    1. Afdelingstyre kan være en afskyelig ting, men denne var en rigtig skøn oplevelse. Det var meget afslappende (vi skulle heller ikke selv fange eller finde maden, men bare tilberede)og vi kunne hygge sammen.
      Du ville have elsket det :0)

      Tak og i lige måde!

      Slet
  6. Anderledes på en god måde synes jeg og det ser hyggeligt ud. Rart når en afdelingstur er lige i skabet :-) Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Anderledes ja og helt i vores ånd. Heldigvis ingen konkureren mod hinanden denne gang :0)
      Og vi var alle positive torsdag (selv dem man ellers aldrig oplever positive;) )
      Knus

      Slet

Her kan du skrive, hvis du syntes du har noget du gerne vil fortælle.
Og så bliver jeg glad for en lille kommentar i ny og næ ☺