17.1.12

Foredrag om sensorik

Her til eftermiddag var jeg til foredrag om sensorik (læren om smag) på jobbet. Det var Meyers Kantines direktør, der holdt foredraget, som var suppleret med små smagsprøver.

Inden foredraget begyndte, fik vi to forskellige shots i tre forskellige styrker; den milde den mellem og den stærke. Den ene shot var lavet på grønkål, agurk og pastinak (mener jeg det var...) og den anden var lavet på gulerod, æble og peberrod. Begge smaget fint og det var sjovt at smage de 3 udgaver.

Så blev der fortalt om smage (sur, salt, sødt, bittert og umami) og hvordan de kunne mikses for at fremkalde "den gode smag".

Så fik vi 4 små hapser, som var lige til at lave og som smagte godt. Der var rugbrød med pastinak pure, rugbrød med grønkålsspread og en rødbedespread på knækbrød. Til sidst en torskerilette med kompot af løg, æble og havtorn.

Så fortalte hun om smag og konsistens (så som fintpureret, grovhakket) og om en helt masse andet.
Og da vi gik hjem fik vi en muffin med som smagte af mandler, birkes og vist også citron.

Elsker sådan nogle foredrag


(kameraet lå desværre hjemme på bordet)

6 kommentarer:

  1. Spændende med sådan et foredrag!
    Flot at arbejdspladsen laver disse arrangementer :-))

    SvarSlet
  2. Laura - Det var spændende. Jeg elsker sådan viden, for den er ikke en synlig del af madlavningen.

    Min arbejdsplads er rigtig gode til at lave sådanne arrangementer :0)

    SvarSlet
  3. Det lyder rigtig spændende og så lyder det også sundt,

    SvarSlet
  4. Kom så igang - Det var sundt, men sådan tænkte vi slet ikke, for det smagte så godt.
    Det jeg syntes kan være svært er at få blandet det "rigtigt" så det ikke er kedeligt, for så virker det for sundt.

    SvarSlet
  5. Spændende arrangement. Sådan noget vil aldrig ske der hvor jeg arbejder.
    Har dog smagt Meyers mad, da han lavede mad med børn for et par år siden her i kommunen.

    SvarSlet
  6. Pia - Min arbejdsplads har siden maj 2009 kørt sund kantine, så vi har haft forskellige foredrag om mad og sundhed. Det er en sjov måde at lære på og når nu Meyer står for maden, så er det også sjovt at høre lidt om deres måde at arbejde på.
    Men det er sådan nogle foredrag jeg ville anbefale :0)

    SvarSlet

Jeg bliver glad for en lille kommentar i ny og næ, så har du noget på ærmet, skriv og jeg vil læse ☺