17.11.11

Mexikansk majssuppe

Nu er det ved at blive rigtig efterårs/vinterkoldt og så starter suppesæsonen her i huset.
Egentlig spiser vi suppe det meste af året, men om vinteren bliver det til 1-2 gange om ugen.

I dag står den på Mexikansk majssuppe. Det er en opskrift indsendt til Femina af en læser for mange mange år siden (der har jeg godt nok fundet mange gode opskrifter, da jeg var mere fast køber på det...).

Suppeopskriften syntes jeg gerne jeg vil dele, så andre kan nyde :0)



Mexikansk Majssuppe

150 g. bacon i skiver
5-6 forårsløg
3 store kartofler
3 gulerødder
1 ds. hakkede tomater
7 dl. grøntsagsbouillon
250 g. frosne majskerner
2 dl. fløde
½ tsk. tørret chilipulver
Salt og peber

Skær baconen i strimler og steg dem sprøde i en gryde.
Skræl og skær kartofler og gulerødder i små tern og snit forårsløgene fint.
Svits kartofler, gulerødder og forårsløg i baconfedtet, krydr med chili og peber og hæld bouillon og tomater i gryden.
Kog suppen under låg, for svag varme, i 15 min.
Kom majsene i og kog i 6 min.
Rør fløden i, varm godt igennem og smag til med salt og peber.
Server suppen med drys af bacon og brød til dyp.

11 kommentarer:

  1. Det lyder skønt - har lige vist min mand opskriften som vi vist skal prøve en af de nærmeste dage. Kommer i ikke flere kartofler i - eller får i en skive brød eller noget til?

    SvarSlet
  2. Anette - Jo, jeg plejer at tænke i alm. bagekartoffelstørrelse. Tror vi brugte 4 almindelig store kartofler og 3 store gulerødder. Dertil får vi brød. I dag var det miniflutes, der lå i fryseren.

    SvarSlet
  3. Lyder rigtig dejligt - det skal da prøves

    SvarSlet
  4. Æblekinder - Tak :0)
    Gemalen nævner den tit når vi skal finde på en suppemiddag :0)

    SvarSlet
  5. Tak! Den tror jeg, at vi skal smage på søndag :-)

    SvarSlet
  6. Susanne - Det var så lidt :0)
    Håber I også vil kunne li' den.

    SvarSlet
  7. Måndens fedeste Give-Away har du deltaget hvis ikke så synes jeg du skulle gå forbi og deltage jo flere lodder jo større chance har du for at vinde de fede gevinster (: For at deltage gå ind på dette link og gøre som der står så deltager du (: HUSK at skrive en kommentar med hvad du har gjor og hvor mange lodder du deltager med (:

    http://dytbat.wordpress.com/2011/10/28/giv-away-november/

    SvarSlet
  8. Ihhh den suppe har jeg lavet i mange år - med lidt flere gulerødder og lidt flere kartofler - 6 af hver. Men den smager VIDunderligt!!
    Tak fordi du mindede mig om den!

    SvarSlet
  9. Kongmorsverden - Det er mest min mand der laver den, efter jeg introducerede den og han går meget efter opskriften. Jeg supplere også med ekstra gulerødder og kartofler :0)
    Du har nok også læst Femina en gang i slut 80'erne/start 90'erne.

    SvarSlet
  10. Jeg har fået anbefalet denne suppe af Susanne...hun nævnte din hyggelige blog i den forbindelse. Tak for opskriften...glæder mig til at følge dig - god weekend ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Velkommen forbi Gitte :0)
      Og tak til Susanne. Det er en dejlig vintersuppe, som hele familien elsker at få serveret.

      Gitte, jag var lige inde og besøge din blog, og skal jeg da helt bestemt læse mere på.

      Rigtig god weekend til dig ☺

      Slet

Her kan du skrive, hvis du syntes du har noget du gerne vil fortælle.
Og så bliver jeg glad for en lille kommentar i ny og næ ☺