13.11.11

I gamle dage...

I gamle dage, tror jeg, man passede lidt bedre på sine ting, end man gør i dag.

Jeg har lige ompakket et stel, jeg skal have solgt. Mellem hver tallerken og mellem hvert fad var der en pæn mellemlægserviet, så stellet ikke blev skrammet.

Hele 3 forskellige udgaver, som nok er lig med 3 forskelligeperioder var der repræsenteret.


De hvide tynde, som er pænt ombukket og med fint broderet beige sting.
Den grønne, som er grov med trevlet og efterfølgende syet/broderet kant.
Den sidste hvide er af flonel, ombukket og med hæklet kant.

Hverdagstallerknerne her har ikke fine små beskyttere, men de "fine" tallerkener har. Det er jeg opvokset med ;0)

10 kommentarer:

  1. Ja, man passede bedre på alting - og der var ikke så meget at passe på. Man kunne ikke smide noget ud uden at opdage det ;-)

    Men det var også tegn på "civilisation" at man havde pæne ting, og jeg tror at kvinder i miljøer, hvor der ikke var kvinde-frigørelser, markerede sig og brugte kræfter på at skabe og iscenesætte hjem, der så civiliserede ud. På en måde skabte de grundlaget for senere ændring af tingenes tilstand ved at bære ansvaret for hjemmet med så stor overbevisning - det oser jo ud af det smukke håndværk, som du har taget billeder af, at de her kvinder kunne noget!

    SvarSlet
  2. Donald - Vi har nok "for mange penge" nu om dage. Et skår i en tallerken og vi køber en ny.
    Dengang var der var ikke penge til nyt.
    Præstigen i et propert hjem med fine ting var helt bestemt en måde at fortælle om sig selv og ens færdigheder :0)

    SvarSlet
  3. Jeg har også en del forskellige mellemlægsservietter, de kommer bare ikke mere mellem tallerkenerne, men ligger i nogle stakke ved siden af, og bliver kun brugt, når der skal dækkes med to tallerkener på bordet :-)

    SvarSlet
  4. Pia - Lige den med 2 retter og 2 tallerkner, det er længe siden jeg har serveret det. Men jeg tror da, jeg vil bruge dem til nytår, for der skal vi have både forret, hovedret og dessert :0)

    SvarSlet
  5. Min mor brugte mellemlægservietter,jeg har også gjort det en gang,men gør det ikke mere.Jeg har 12 mellemlægservietter med stjernetegn min mor har syet, dem bruger jeg når der skal dækkeks med to tallerkener.

    SvarSlet
  6. Kom så igang - Det er også sjovere at dække op med fine mellemlægsservietter, som dine med stjernetegn, end lige dem jeg vister her (måske de grønne ville være fine...). Mindes at min mormor vist broderede nogen med blomster og græsser, men de er nok gået en en af mine mostre eller onkel.

    SvarSlet
  7. åhhh, ja.... min farmor hæklede i sin tid en masse fine nogle til mig - tiden løb fra dem og jeg smed dem ud for mange år siden. Idag bruger jeg en papirserviet når jeg dækker op i flere lag.

    SvarSlet
  8. gittesp - Det er også meget nemmere med papirserveitter :0)
    Min mormor hælkede nogen til mig og det er dem jeg har mellem mine egne tallerkner, når de står i skabet. Dejligt minde om hende. De "nye" her fra indlægget, har jeg ingen anvendelses for endnu.

    SvarSlet
  9. Hmmm .... dejligt som diverse blogindlæg kan sætte tanker i gang .... måske må jeg få min mors hvide hæklede - kan ikke forestille mig at min far bruger dem. De må kunne hækles sammen til en plaid.... tænke, tænke....

    SvarSlet
  10. gittesp - Det var da en rigtig god ide. Og nej jeg tror heller ikke din far (mænd) har samme følelse for sådanne ting :0)

    SvarSlet

Jeg bliver glad for en lille kommentar i ny og næ, så har du noget på ærmet, skriv og jeg vil læse ☺