20.1.11

Spis igennem - velsmag, sundhed og sanselighed

Hed det foredrag, jeg har været til i dag på jobbet.
Foredraget blev holdt af Claus Meyer og var et foredrag om hvorfor han arbejder med princippet Spis igennem, som også er baggrunden for vores kantinemad, som er fra Meyers kantine.

Vi startede med at smage på lidt godt til ganen, i form af friskpresset juice af bladselleri, knoldselleri, æble og ingefær og små hapser. Lækkert lækkert lækkert!

Koldrøget laks på ristet rugbrød med rygeostecreme
Julesalat med æble, granatæble, finthakket grønkål
Humus med syltede rødløg
torskerogsmousse
nordisk foccasia
sprøde skiver brød med olie og salt


Så fortalte CM om hans opvækst på Lolland, hans introdution til mad med få kalorier, hans møde med Arne Astrup og deres samarbejde der udmundede i kogebogen "Spis igennem".
Han fortalte også lidt om det der kan gøre fedtfattig mad lækkert, velsmagende og mættende, uden at vi kommer til at savne fedtet.

Siden d. 12. januar har onsdagsmenuen været fra hans nye kogebog "Almanak" en moppedreng på over 600 sider, men en rigtig flot kogebog! (læs det lille uddrag af bogen som der er henvisninger til på almanak.nu og under læseprøven).

Da vi fik Meyers kantine i november, var jeg da lidt skeptisk, men det har været helt uden grund. Det er lækkert mad vi får og nogle kombinationer af grønt, som jeg nok ikke ville have sammensat, men som er meget lækre.

Kærligst Kari 

7 kommentarer:

  1. Jeg synes det er nogle fine initiativer der bliver taget hos jer. For mig personligt, så har jeg aldrig spist så lidt af maden som nu. Der er for meget som ikke smager godt i følge mine egenrådige smagsløg :-) Så jeg er ofte sulten kl. 13.30 når jeg er hos Jer.

    Knus

    SvarSlet
  2. Det lyder som et rigtig godt foredrag, det må være spændende ,at høre om hans opvækst, jeg kunne god tænke mig ,at læse den kogebogen "Spids igennem",
    Kan du ha en god weekend
    Conny.

    SvarSlet
  3. Fru E - Det er vist godt du ikke længere er på min matrikel ;0)
    Jeg var som sagt også skeptisk, men man skal prøve selvom det måske ikke lyder helt gangbart.

    Knus!
    ___

    Kom så igang - Det var sjovt at høre hvordan han kom til der hvor han er nu. At han f.eks. lavede sin egen slankekur, som han i dag aldrig ville anbefale, men den dengang han var på den var der kun slankekure og ikke forsket i mad som i dag.
    Rigtig god weekend og fest til dig Conny!

    SvarSlet
  4. Spændende og inspirerende kursus! Jeg har også været til foredrag med Claus Meyer for et par år siden, det var også rigtig godt. Man bliver så glad for gode råvarer og for kærligheden i et godt og sundt måltid! :)

    Ha' en dejig fredag.

    SvarSlet
  5. Hvor må det være skønt med sådan en kantine! Og foredrag :-)
    Maden ser meget lækker ud, vil se lidt nærmere på almanakken, problemet er især, hvis maden tager lang tid, men man kan jo bare tage lidt hist og pist og ikke alle retterne.
    Dejligt indlæg :-)
    Fredag!! Dejlig dag til dig fra Laura :-)

    SvarSlet
  6. Det lyder spændende med det kursus :) Og samtidig ser maden lækker ud. God fredag :)

    SvarSlet
  7. Megan - Han fortæller godt og underholdende. Han er til sundhed, gode råvarer og det der smager (fløde og smør). Han er ikke fanatiker, men mener man skal spise med omtanke. Det kan jeg godt li'!
    Dejlig aften!
    ___

    Laura - Det er dejligt med en god kantine. og godt foredrag :0)
    Jeg syntes det er dejligt med slow food, men der er kun tid i weekenden. Men man kan jeg bare plukke :0)
    Dejlig fredag aften til dig!
    ___

    Anette - Det var et spændende foredrag og de små hapsere smagte dejligt.
    Dejlig aften til dig!

    SvarSlet

Her kan du skrive, hvis du syntes du har noget du gerne vil fortælle.
Og så bliver jeg glad for en lille kommentar i ny og næ ☺