8.1.11

Jul på godt og ondt

Jeg ved at julen er ovre og at vi nu skal tænke fremad og i lyse baner.
Men den forgangne jul, lærte mig noget om mit helbred.

Omkring d. 15. december, kom vores juletræ ind, for at pynte i stuen. Nogle dage gik og så begyndte jeg med kløende øjne om aftenen. Hver dag var en rødøjet affære og juleaften var et helvede. Vi fejrede jul hos min veninde, som har 3 katte. Dem ved jeg, at jeg ikke kan tåle og havde garderet mig med allergipiller, men jeg blev rigtig skidt. 3 allergipiller på 6 timer er lige i overkanten, syntes jeg. Men kombinationen med katte, grantræ og masser af levende lys, gjorde sit!

Mellem jul og nytår læser jeg så et sted, at gran og levende lys kan have en negativ virkning på mennesker med astma, men også på mennesker med allergi.
Nu er juletræet så ude af stuen igen og siden har jeg ikke haft problemer, selvom der er levende lys.

Det er en for mig vigtig viden, da jeg jo elsker at have både levende lys og grantræ ved juletid.
Skulle der sidde andre astma/allergiramte, som har døjet med julen, så kunne det være en af grundene.

8 kommentarer:

  1. Øv for den da, hvor trist at skulle slås med allergi og astma...Godt at du har det bedre...;-D

    SvarSlet
  2. Ingen stearinlys til jul, men kun træ og katte. Håber du kan klare det. Egentlig besynderligt, hvordan de forskellige dele påvirke hinanden.

    Kram

    SvarSlet
  3. Rejen - Jeg slås kun med allergien, men tror selv at astmaen er på vej ind. Bliver bare overrasket over, at jeg stadig kan få forringet mit helbred.
    Men ja, juleallergien er ovre :0)
    ___

    Fru E - Jeg vil tale med lægen om et eller andet til de akutte situationer. Goder ikke isolere mig. Så tænd bare lysene. Håber jeg kan få noget astma medicin til at give luft til den tid!
    Kram!

    SvarSlet
  4. Hej Kari!
    Min mand har det lige sådan, astma og allergi som sterinlys og gran gør værre. I år havde vi slet ikke lysene tændt juleaften.
    Knus.

    SvarSlet
  5. Hej Margith,
    Jeg havde aldrig hørt om den sammensætning før, så jeg led og undres.
    Nu ved jeg, at jeg skal passe på,
    Kram!

    SvarSlet
  6. Så kan julen virkelig være svær at komme igennem. Det var da godt at du nu ved, hvorfor det blev sådan.
    Klem til dig

    SvarSlet
  7. Godt du ved hvorfor du fik det skidt. Så er det lettere at forebygge. God søndag. Klem

    SvarSlet
  8. Mette - Det er træls at have ferie og så være påvirket. Man nå ikke helt det man vil.
    Det er rart, men sjovt nok også fæøste gang jeg har været ramt. Sådan en omgang glemmer man ikke!
    Klem til dig!
    ___

    Anette - Jeg er glad for at jeg fik læst den artikel. Så må lægen konsulteres og hjælpe. Det er jo kun jul en gang om året!
    Klem!

    SvarSlet

Jeg bliver glad for en lille kommentar i ny og næ, så har du noget på ærmet, skriv og jeg vil læse ☺