14.12.10

Forandringens jul begynder i år

Siden min fødsel i 1967, har jeg holdt jul med min mor.
De første mange år sammen med min far. 
Da mine forældre blev separeret tilbage i 1989, holdt vi, min mor og jeg, en julepause fra min far og hans del af familien. Hvorfor ved jeg ikke, men de voksne skulle vel lige finde sig selv.
Gemalen blev på det tidspunkt indlemmet i vores jul, for mine svigerforældre holdt ikke jul. De ventede til familiejulefrokosten 1. juledag.
Da jeg blev mor og  altså Gemalen og jeg forældre, i 1993, bestemte vi, at julen blev holdt her hos os, hvert år.
Så i mange år var vi altid os (Gemalen, Ældste, senere Frøkenen), min mor, min far, min farmor og mine svigerforældre.
Så begyndte den ældre generation at falde fra. Først min svigermor og to år senere min svigerfar og min farmor.
Kredsen blev mindre og mindre og da min far døde, i år 2000, var vi 5 om bordet og træet.
Sådan var det i 5 år.
Så fik Fru E og jeg en god ide og hvert andet år lige siden, har vi holdt jul sammen. Så med Yngstes ankomst i 2006, har vi været 6 det ene år og 10 det næste.

Forandringens jul begynder i år. 
For 3 generations familiejulen er slut. Med min mors bortgang, er vi 5 tilbage til de lige år. Og fremover vil det nok se sådan ud.
Jeg har altid drømt om en familie jul, sådan en rigtig "Fanny & Alexander" jul. 







De to billeder er lånt her og her






Sådan en med mange mennesker, dansen rundt om juletræet og igennem stuerne, hygge og slutte aftenen/natten af med en håndmad (som jeg med sikkerhed ikke ville kunne klemme ned) ved bordet i køkkenet.
Om mange år, når alle mine unger er vel afsat og forhåbenlig får et ordenlig kuld kid hver, så kan det være der kan blive rigtig  Fanny & Alexander familiejul hos os.
Så kan det måske være sådan at det en år er med fuld gang i den og det næste en stille og rolig voksen hyggejul med med Søstermin og "svoger".

Men så er det dejligt, at vi hvert andet år har så dejlige venner som Fru E og hendes familie, som gerne vil jule med os og at vi også har nogle meget gamle venner, som i år gerne vil fejre jul med os. 
Om det også kan blive en tradition ved vi ikke endnu, men man ved jo aldrig.
Det hele handler om kemi og det er vigtigt for at få en jul uden tåre og tænderskæren.

Så de næste år er det vennejul vi vil nyde og så må vi se, hvordan det kommer til at se ud, når alle vores børn er fløjet fra reden.


6 kommentarer:

  1. Kære Søs,
    det rører mig dybt at læse for jeg kender til nogle af dine tanker om denne her jul. Vi er så taknemmelig for, at vi har fået jer ind som "familie" og vi elsker de år vi holder jul sammen. Glæder os rigtig meget til, at vi ses 2. juledag. Knus og kram søde du.

    SvarSlet
  2. Jeg vil bare så meget håbe for dig, at du får en prøvet en jul, hvor I er så mange som du kunne ønske.
    Vi er 17-18 stykker hvert andet år, og hvert andet år, som i å,r er vi kun fire. Voksne. Men det er nu også meget hygeligt og ikke mindst fredeligt. Jeg vil hellere have det på denne måde end være 8-12 stykker hvert eneste år; det er for os en rigtig god kombination.
    Men jeg kan sagtens forstå dig - at du vil prøve at være mange - og med mange børn, som er den allerbedste del af en god juleaften :-)

    SvarSlet
  3. Ja, jeg kan kun sige at den der Fanny-jul også er en (uopfyldelig) drøm hos mig...vi er ikke så mange - i år er Datteren m.m. hos hendes Svigermor - så kredsen svinder ind, men mine forældre er der stadig....

    SvarSlet
  4. Ja julen forandrer sig jo med tiden, vi har nogle jul også været mange mennesker andre kun få, de sidste år har været kedelige, men nu håber jeg jo at når barnebarnet kommer at få lidt samling på os alle igen...og så håber jeg at du også på et tidspunkt får lov at opleve en "Fanny og Alexander jul"...knus til dig...

    SvarSlet
  5. Åh, det giver et sug lige midt i maven at læse dit indlæg, for sådan er det også hos os. Har hverken du eller gemalen søskende I kunne holde med? Det er ikke spor rart at mangle juleaften og mangle det gør der hver eneste gang.
    Kram og varme julehilsener fra Laura :-)

    SvarSlet
  6. Fru E - Der er mange tanker der fylder hovedet for øjeblikket.
    Jeg er også meget meget glad for at vi kan bruge hinanden, når nu familierne ikke er så store.
    Glæder vi os også til at se jer 2. juledag.
    Knus og kram!
    ___

    Ellen - Som barn, når vi var hos min mormor og morfat, var vi gerne omkring 17 og det var så hyggeligt, kan jeg huske.
    Den med de mange det ene år og få det andet år, er en rigtig fin blanding. Det vilde det ene år og det stille og hyggelige det andet år. Det er det jeg håber kommer, når vi blive bedsteforældre, men jeg kan sagtens vente en 10 år på det ;0)
    ___

    Lavendel - Dejligt at høre at jeg ikke er den eneste! Men det kommen nok af at vi ikke er mange og derfor gerne vil prøve det modsatte.
    Men vi kan håbe og drømme!
    ___

    Rejen - Børn giver en helt anden jul. Når de er helt små, er synet af deres umiddelbare strålende ansigter det hele værd.
    Det må lykkes for os. Nu får du barnebarn og jeg kan (forhåbenlig) se frem til dem om mange år :0)
    ___

    Laura - Jeg er enebarn og min mand har 5 søskende, men de er af ældre dato og optagede af deres egne familier. Min svigermor fik vist sat en stopper for familiejulen.
    Jeg/vi er så heldige at vi har Fru E og familie, som er blevet vores familie og som vi ser på en eller anden måde hver jul.
    Men min biologiske familie savner jeg, men det kan ikke laves om.
    Tak Laura og kram og varme julehilsner fra mig!

    SvarSlet

Jeg bliver glad for en lille kommentar i ny og næ, så har du noget på ærmet, skriv og jeg vil læse ☺