24.10.10

Invitation fra kirken

I går kom der et brev til mig.
Spændt åbnede jeg brevet, hvad kunne det være...
Det var fra præsten der bisatte min mor.

I sognet har de en tradition med at holde Alle Helgenes dag i kirken og søndag d. 7. november holder de Alle Helgenes gudstjeneste.

Jeg er inviteret til højmessen, hvor de i anledning af Alle Helgende læser navnene op på dem der er begravet eller bisat fra den kirke og kapel det forgangende år.

Jeg har tænkt og er blevet enig med mig selv om, at det vil jeg gerne. Det har jeg ikke oplevet før og jeg er ellers en habil kirkegænger, når det gælder begravelser og bisættelser.



Og som der står sidst i brevet:
"Dagen giver mulighed for tid til fordybelse, til at gennemleve sorg og savn, men også en anledning til at udtrykke taknemmelighed og huske alt det, den døde betød og stadig betyder.!

16 kommentarer:

  1. Det har jeg heller ikke hørt om før her i Danmark.

    SvarSlet
  2. Vi har samme skik i vores kirke, da jeg har sunget i kor har jeg været der og der er en meget højtidelig, men dejlig stemning.

    SvarSlet
  3. Det bliver også gjort i et par kirker her i kommunen...

    SvarSlet
  4. Hej søs, i forbindelse med begge pigers konfirmationsforberedelse har vi valgt, at gå i kirke Alle Helgenes dag. Her bliver alle dem der er gået bort i det forgangne år læst op. Jeg synes det er smukt og rørende og selv om man ikke kender dem er læses op, så sætter det tanker om andre i gang. Håber du får en god oplevelse.
    Mange knus og kram.

    SvarSlet
  5. ***Mutter*** - Det har jeg heller ikke, men kan se at det vist er almindeligt nogle steder i Danmark.
    ___

    Margith - Jeg har som sagt aldrig prøvet det før, men har også en følelse af at det bliver smukt!
    ___

    Design-Keramik - Jeg tror jeg må se om det også bliver gjort her i min kommune. Det er jo altid rart at prøve/ lære nye skikke :0)
    ___

    Fru E - Hejsa Søster!
    Jeg tror det bliver en smuk oplevelse og bevægende. Det kunne jeg mærke allerede da jeg læste invitationen.
    Stort Kram her fra!!

    SvarSlet
  6. Kære Septemberliv.
    Kender godt denne tradition.
    Det er netop en stærk og bevægende mulighed, også selvom man ikke har mistet en af sine kære i det forløbne år.
    Mange tanker fra Laura :-)

    SvarSlet
  7. Sikke en god idé. Det er en god måde at bearbejde sin sorg på og en god måde at møde ligesindede. Alle savner og sørger og ingen vil løfte et øjenbryn over de tårer, aftenen kan byde på. Smukt. God kirke :)

    SvarSlet
  8. Det lyder som en meget smuk ceremoni og rar måde at give plads til både eftertanke, sorg og gode minder. Det kan jeg også mærke at jeg mangler et tid og sted til. Rigtig god kirke den 7. nov. Jeg vil tænke på dig.

    SvarSlet
  9. Laura - Det ser ud til at der er mange der kender til den tradition. Her hvor jeg bor har de det ikke og der hvor min far blev bisat havde det heller ikke (dengang ihvertilfælde).
    Jeg tror også det bliver et stærk oplevelse. Bare invitationen satte meget igang.
    Knus!
    ___

    Mette b - Det er en meget legal måde, at få lov at sørge på. Her i hverdagen føles det lidt forker,t at bryde ud i gråd eller tale tale tale til familien om det.
    ___

    Sushistegen - Tak!
    Nu hvor jeg ved det findes, så kan jeg også mærke, at det er det jeg savner. Jeg har ikke brug for at tale om det, men bare få lov at få roen og muligheden for at sørge, tænke og være blandt ligesindede.

    SvarSlet
  10. Det gør man også i vores kirke, det er stemningsfyldt og hyggeligt.

    God tur, og husk at "nyde det".

    SvarSlet
  11. Det er så smukt, det er godt for sorg bearbejdningen...

    SvarSlet
  12. Lise - Tak og jeg vil "nyde" stemningen, for den lyder til at være speciel!
    ___

    Mette Lykke - Det lyder godt, for det har jeg brug for!

    SvarSlet
  13. Det er vel nok en smuk idé, Kari - det har jeg aldrig hørt om før.
    Klem og en dejlig aften til dig!

    SvarSlet
  14. Madame - Det havde jeg heller ikke, så jeg vil tage afsted og tænke på min mor.
    Klem og god aften til dig!

    SvarSlet
  15. Kære Kari
    Det lyder som en rigtig smuk og dejlig begivenhed! Min mormor døde sidste år og mine forældre og hendes søster og mand, deltog i Alle Helgens dag,og det havde været en rigtig god og dejlig måde, at mindes min mormor på! Det eneste jeg blev ked af, var at jeg fik det at
    vide 14 dage senere....
    Knus og kram til dig

    SvarSlet
  16. Kære Heidi,
    Det var da også en underlig måde, at få det at vide på...
    Jeg har ikke hørt om traditionen før og har tjekket med vores kirker her i kommunen og de har heller ikke den tradition.
    Kramm

    SvarSlet

Her kan du skrive, hvis du syntes du har noget du gerne vil fortælle.
Og så bliver jeg glad for en lille kommentar i ny og næ ☺