28.11.09

Julefrokost fredag

Fredag aften var jeg så til afdelingsjulefrokost.
Det foregik i København på Brewpub i Vestergade ved Rådhuspladsen.


Lånt fra deres hjemmeside

Jeg er jo overhovedet ikke til julefrokost, men da det er en af mine nærmeste kollegaer, som  var medarrangør og han havde talt lidt om stedet og maden meldte jeg mig til.

Og med maden blev jeg ikke skuffet. Det var rigtig lækkert.
Brewpub er et minibryggeri og denne julemad var mad med et tutch af deres øl.

Vi fik noget der lignede rigtig julefrokost.
Her har jeg sakset menuen ind fra deres hjemmeside.

Langtidsmodnet islandske tøndesild
Man er slet ikke i tvivl om, hvad denne gammeldags langtidsmodning af sild gør for smagen og konsistensen af disse islandske sildefileter. De er ganske enkelt urimeligt velsmagende, og serveres da også blot med skiver af rå løg.

Marinerede islandske sild med æble-sennepsdressing
Samme tøndemodnede sild danner da også basis for vores marinerede sild. De marinerede sild serveres i æble-sennepsdressing.

Scampirejer med karry-porter sauce
Sprødstegte scampi-rejer serveret med en karrysauce justeret med Cole - Bryggeriets porter - samt porre og løg

Varmrøget ørred med æbleløgsalat
Varmrøget ørred serveret med køkkenchefens smagsfulde æble-løgsalat

-----o0o-----

Hjemmelavet leverpostej med æbler og bacon
Køkkenchefens hjemmelavede leverpostej serveret med stegte æbler og bacon. Man kan til tider glemme, hvor velsmagende denne klassiske danske ret i grunden kan smage på godt brød med eller uden smør & fedt. Glem alt om kalorietabeller og hengiv dig i stedet til minder om mormors køkken.

Gåsebryst glaseret i urt med rødkål-peberrodssalat
Efter langtidsstegningen af gåsebrystet glaceres dette smagsfulde stykke kød i bryggeriet urt. Urt er den søde væske, som udtrækkes af malten under mæskningen i bryggeriet, og danner basis for den videre ølproduktion. I denne ret bidrager urten til en glacering med sirupslignende maltsmag. Til det glacerede gåsebryst serveres en salat af frisk rødkål og peberrod vendt i syrnet fløde

Svinebryst braiseret i red ale med stegt kål
Stykker af magert svinebryst braiseret i bryggeriets røde overgærede juleøl og årstidens danske urter. Hertil serveres stegt hvid-, spids og rødkål afstemt med balsamicoeddike og rørsukker

-----o0o-----

Ris a`la mande med alemarinerede kirsebær
Ingen dansk jul uden Ris a la mande. Denne – på trods af navnet i øvrigt - helt danske ret, som næppe behøver en præsentation, serveres med danske kirsebær nænsomt marineret i bryggeriets mørke overgærede juleøl.

Chokolade-kokos kage
Menuen afsluttes med køkkenchefens hjemmelavede chokoladekage, baseret på rigelige mængder af mørk chokolade, og afstemt med flager af kokos. Næppe heller en dessert, hvor det giver mening at regne på kalorier…

De eneste to minusser, var leverpostejen, som jeg syntes var lidt tør og så de alemarinerede kirsebær. Men ellers var det uhmmm og ahhh hele vejen.

Jeg drikker ikke øl, men dem der gjorde var meget tilfredse. Jeg smagte deres egen cider, men dem er ikke madegnet. for sød, men skulle man komme forbi deres pub, så er det en fin alternativ til øl, hvis man ikke kan lide det.

Da maden var overstået , smuttede jeg hjem, sammen med en anden kollega, som bor tæt på mig. Jeg var hjemme kl midnat og det var helt i min ånd.

Jeg tror jeg skal på brewpub en anden gang. Måske vil jeg inviterer Gemalen det ind...

10 kommentarer:

  1. Umm.. det lyder super lækkert, og anderledes..
    Det er dejligt med fornyelse af julemaden..
    Og fornuftig var du og kom hjem i god tid..

    SvarSlet
  2. Mette Lykke - Det var superlækkert og lidt anderledes, men det lignede alligevel en go' gammeldags julefrokost, som man snart sjældent får mere i firmaudgaven :0)
    Jeg tror det er den fordrukne del jeg ikke kan med og den undgik jeg næsten :)

    SvarSlet
  3. Sikken en julefrokost, sjovt med anderledes mad end man får til hverdag, men et og andet siger mig, at det var da vist ikke den dag man skulle tælle kalorier, hi hi.
    Håber at gemalen er ved at være ok igen :-)
    Mange hilsener fra Laura

    SvarSlet
  4. Nej, hvor lyder det lækkert.

    Jeg har det nok lidt lige som dig. Jeg gider godt til julefrokosten, men det der med at drikke sig fra sans og samling er sletikke mig. Der tøffer jeg også hjem.

    God idé at invitere gemalen din med derind.

    SvarSlet
  5. Jeg har det ligesom dig med julefrokoster - Jeg vil gerne med til spisning men når folk får for meget at drikke så gider jeg ikke længere :) Lyder hyggeligt at du vil invitere din mand derind :) God søndag.

    SvarSlet
  6. Jeg var på nippet af, at melde fra til vores. Gider egentlig ikke. Men på fredag tager jeg afsted.

    Det lyder som en rigtig dejlig aften.

    Hvordan går det med gemalen?

    Knus

    SvarSlet
  7. Jeg gider ikke julefrokoster, måske fordi jegv ikke gider drikke. Jo da sådan et glas rødvin lørdag og søndag aften er da godt, men fulde folk er bare for træls.
    Men det der, det lød nu godt. Dr gad jeg da godt have været.

    Karen

    SvarSlet
  8. Laura - Det var usynlige kalorier, for intet af maden så fed ud. Det der så mest syndigt ud var ris á la manden og specielt kagen til kaffen. Men det smagte skønt.

    Gemalen er ovenpå igen og om lidt smutter han på job, efter næsten en uge hjemme.
    Knus :)
    ___

    Mette b - Jeg syntes om samvær med mine kollegaer og hyggelig spisning, men mærket ad libetum og det går helt galt. Næste år står jeg nok over igen.
    ___

    Anette - Lige netop. Alle de dumme og pinlige ting de foretager sig, er bare for meget. En kollega slulle sidste år have "overfaldet" et juletræ, af en eller anden grund, og det har han hørt for hele året og specielt meget i fredags.
    ___

    Fru E - Sådan havde jeg det også et psr gange i sidste uge, men jeg havde en "vi følges" aftale, så jeg tog med og det endte med at hende jeg skulle følges ville hjem ved slutningen af maden, så det kunne ikke passe bedre.

    Gemalen er oven på igen, så nu er vi vist alle fit for arbejde igen.

    Knus
    ___

    Karen - Velkommen forbi :)

    Det er også derfor jeg helst bliver hjemme. Jeg drikker meget sjældent og til sådan et arrangement, bliver det til et enkelt eller to glas på en hel aften. Men mange er jo godt berusede allerede under spisningen.
    Nu er jeg så glad for at jeg tog med og fik smagt maden, for den var lækker :)

    SvarSlet
  9. Jeg er virkelig ikke særlig god til julefrokoster, især fordi jeg ikke drikker alkohol, og dermed automatisk ryger i hartkorn som kedelig. jeg gider bare ikke dingle rundt kl. 19 efter alt for mange snapse. Men jeg gider da godt deltage i sådan en julefrokost som jeres en gang, hu ha den mad ser lækker ud!

    SvarSlet
  10. Lise - Jeg undgår dem også helst. Men er glad for at have "ofret" mig denne gang. Desværre var der ølmenu til dem der drak det og en del havde meget svømmende øjne oog så var jeg smuttet for jeg gik vist også under betegnelsen kedelig!

    Rigtig god aften!

    SvarSlet

Jeg bliver glad for en lille kommentar i ny og næ, så har du noget på ærmet, skriv og jeg vil læse ☺