19.9.09

Kylling i stegeso

Aftenens menu blev til Tomat- og timiankylling i stegeso.

Nu skulle jeg altså prøve den stegeso, der dukkede op i skuret, for en uges tid siden.
Nettet gav nogle hits og jeg vidste ret hurtig, at det skulle være Tina Nordström's kylling der skulle være min debut idu stegesoens mirakler.

Alt fyldes ned i stegesoen i mindre stykker og stegesoen sættes i kold ovn, der så stilles på 175 grader og kyllingen steger i ovnen i ca. 1½ time.




Skyen fra stegesoen sies fra og der laves sovs, ris/pasta er i mellemtiden kogt og så er der serveret.
Vi spiste ikke citronskiverne og næste gang vil jeg nok lave kyllingen uden skind på. Det var ikke spiseligt.



Kan jeg anbefale retten og stegesoen?
JA! Det kan jeg. Det er så enkelt og så smager det skønt.

Jeg skal søge videre og prøve mere, for det kan da kun gå godt :)

7 kommentarer:

  1. Det lyder spændende, Kari! Min mor havde en stegeso, da jeg var barn, og jeg mindes de lækreste retter, hvor al saft og kraft blev inde i kødet. Er det en glaseret stegeso, du har, eller en der skal stilles i blød først?

    SvarSlet
  2. Det er altså et underligt navn til sådan en ting. Har aldrig prøvet en, men det ser lækkert ud.

    Kram

    SvarSlet
  3. Madame - Det var en dejlig saftig kylling vi fik.
    min mor har/havde en, men jeg husker ikke om hun lavede mad i den...
    Min er en uglaceret en af slagsen, som skulle stå i blød.
    ___

    Fru E - Ja, hvorfor vi her kalder den stegeso, ved jeg ikke, men den kendes også som Römertopf (tysk), Cocotte (fransk) og Clay baking brick (det hedder min som er engelsk).
    Men det kan anbefales, for det kan næsten ikke bliver lettete at lave mad.

    Kram

    SvarSlet
  4. Har tit kigget på sådan en stegeso, men har aldrig fået købt en - men måske jeg alligevel skulle kaste mig ud i det - det lyder jo tillokkende :-)

    mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  5. Newyorkerbyheart - Jeg tror ikke du vil fortryde det, Birthe. Det er rigtig enkelt og som jeg ved, du har det med mellemrum, så er let mad jo ikke at foragte. På nettet er der mange opskrifter, så der er både til de dage man er til kylling, som til lam eller oksekød.
    Så i weekendens reklamer,at Imerco har en på tilbud i næste uge.

    KH
    Kari

    SvarSlet
  6. Uhm jeg bliver altså nødt til at købe mig en stegeso. Den eneste grund til jeg har afholdt mig fra det er at den FYLDER og vores skabe er fyldte! Fik de mest saftige kyllinger hos min svigermor, og i disse nonfedt tider må den da næsten få en renaissance. Hvordan har dine børn det med tilbehøret (læs grønsagerne)?

    SvarSlet
  7. Laura - Den fylder, ja, ligesom alt andet og det er nok derfor, den blev forvist til skuret for mange år siden, men nu er min inde i varmen og så må noget andet ud.

    De spiser ikke helt frivilligt tilbehøret, men jeg ved de kan, så jeg tager det stille og roligt. Frøkenen levnede kun tomaterne, Yngste fik ingen (men han spiser gerne noget i løbet af dagen) og Ældste nippede til sine :)
    Vi plejer at sige, at de skal spise lidt, men jeg tvinger dem ikke, så tror jeg nemlig ikke de spiser overhovedet.

    SvarSlet

Her kan du skrive, hvis du syntes du har noget du gerne vil fortælle.
Og så bliver jeg glad for en lille kommentar i ny og næ ☺