16.8.09

Hæklet kurv

Jeg lovede Heriette, at smide opskriften på den hæklede kurv og jeg må hellere holde, hvad jeg lover...

Yngste ville lige vise, hvad den ellers kan bruges til ;^)

HÆKLET KURV
(Jeg brugte...) 2 ngl bomuldsgarn fra ALDI, hæklenål nr 6.

Hækl 6 luftmasker i dobbeltgarn og luk til en ring.

1. omgang: Hækl 12 fm om ringen, saml omgangen med 1 km.

2. omgang: Hækl 1 fm i hver af den forrige omgangs fm.

3. omgang: Hækl 2 fm i hver af forrige omgangs fm = 24 fm.

4. omgang: Hækl 1 fm i hver af de forrige omgangs fm.

5. omgang: Hækl *1 fm i 1. m, 2 fm i næste m*. Gentag *til* omgangen rundt (= 36 fm).

6. omgang: hækl 1 fm i hver af forrige omgangs m.

7. omgang: Hækl 1 fm i hver af forrige omgangs m.

8. omgang: Hækles som omgang 5 (=54 m).

Fortsæt med at tage ud på hver 3. omgang (1 fm i 1. m, 2 fm i næste m), til bunden har den ønskede størrelse.

Derefter hæklede jeg bare der udaf uden hensyntagen til omgange og sluttede da der ikke var mere garn.

Min kurv er afsluttet med en kant som skulle ligne en picot kant, men jeg havde glemt hvordan, så jeg hæklede et eller andet, som så ok ud.
Håber det er forståeligt...

11 kommentarer:

  1. Ha ha ... den fungerer da perfekt som hat! :o)

    SvarSlet
  2. Bente - Han er meget opfindsom ;^)

    SvarSlet
  3. fin "kurve-hat" og kurve kan man godt nok ikke få for mange af ;-)

    SvarSlet
  4. Griner ja der er da mange anvendelsesmuligheder der :)

    Tak for opskriften den må jeg prøve :)

    SvarSlet
  5. Anne - Det kan man ikke! Der er altid noget der kan fyldes i.
    ___

    Pernille - Ja, han finder nok flere med tiden ;^)

    SvarSlet
  6. Juhuu Kari, og tak for det. Jeg har lige det rette garn til den og der er nok til at jeg kan lave en til min mor også.. Endnu en julegave er hjemme. Hihi

    Knus og kærlig hilsen
    Henriette:-))

    SvarSlet
  7. Henriette - Så håber jeg den er forståelig og at jeg har fået det hele med.

    Min kurv har en bund på ca 15 cm og en højde på ca 12 cm inden den er bukket ned.

    KH Kari

    SvarSlet
  8. Hvor er den smuk, Kari - og det er da et herligt bilede af, hvad kurven også kan bruges til!

    SvarSlet
  9. Er det ikke herligt at have børn :-)))))

    SvarSlet
  10. Og tak for opskriften :-)))

    SvarSlet
  11. Madame - Tak ;)
    Ham den lille bruger alt som hovedtøj, men her havde han fundet noget der passede.
    ___

    Lotus - Jo, når de er så små at det impulsive bliver sjovt :^D

    SvarSlet

Jeg bliver glad for en lille kommentar i ny og næ, så har du noget på ærmet, skriv og jeg vil læse ☺