13.12.08

Havregrynskugler

Her er der en ½ portion kugler.

Da jeg var lille og min Farmor stadig levede, var det en tradition til jul at spise havregrynskugler. Vi har aldrig været de store nougat og marcipan spisere, men havregrynskugler har altid været et hit.


Opskriften er fra en gammel kogebogshæfte "JULE MAD - JULE KNAS - JULEBAGNING" som udkom i 1944. Det er Kirsten Hüttemeier som har skrevet hæftet. Det er baseret på, at man har rationeringsmærker, da både kaffe og cacao er nævnt som erstatning. Det er nu fortid - erstatningsmærkerne - men opskriften består.

Havregrynskugler

250 g fine havregryn
200 g sukker
100 g smør
50 g cacao
5-7 spsk færdiglavet kaffe

Det hele æltes sammen, det er varmen fra hænderne der samler massen.
Rulles til små kugler, som stilles på en plade og tørre en dags tid. Gemmes i en dåse og kan holde sig i ca 10 dage - hvis de får lov.


11 kommentarer:

  1. mums....jeg gætter på at kuglerne er væk inden 10 dage :-)

    SvarSlet
  2. Det er jo ren nostalgi, Kari! Min barndom indeholdt også masser af havregrynskugler. Men det er år siden, jeg sidst har fået eller lavet dem. Hmmm ... måske en idé ...

    SvarSlet
  3. Kan man skifte kaffen ud med f.eks. appelsinjuice?

    Kram.

    SvarSlet
  4. Anne - Det gætter jeg også på ;0)

    Bente - Det er ren nostalgi når der rulles. For mig er de havregrynskugler gode minder om min barndomsjul :0)

    Perle - Jeg har aldrig prøvet at erstatte kaffen med noget andet. Men det er vel frsøget værd. Det skal lige siges at kaffen (hvis det er den der gør dig betænkelig) kan ikke smages, cacaoen overdøver. Den opskrift er brugt til spejder mange gange og ungerne er vilde med dem.

    God fornøjelse :0)

    SvarSlet
  5. Tusind tak for opskriften. Mor lavede også havregrynskugler og de smager - GUF!

    SvarSlet
  6. Nej, ingen jul uden havregrynskugler. Men helst med kokos :0) Og kaffe - det giver den helt rigtige smag. Mmmm...

    SvarSlet
  7. Deborah - Håber du syntes om dem, hvis du laver dem.
    Ingen opskrift kan slå "vor mors".

    Sussie - Kaffen giver nemlig lige det sidste. Kokos var vist ikke noget man brugte dengang i 1944, men de kan sikkert rulles i kokos inden de lægges i æsken.

    SvarSlet
  8. Mmmm... Jeg har også lige lavet nogle havregrynskugler, de smager bare godt! De kommer nok ikke til at stå i køleskabet i mere end 2 dage.. :D

    SvarSlet
  9. Malene - Velkommen forbi :0)
    Det kan også være svært at holde nallerne fra dem. Men de får lige den tørre overflade og fugtige midte der gør dem lækre (syntes jeg), Det er vist en af de julegodter, der ikke går af mode.

    SvarSlet
  10. jeg er glad for at jeg faldt over denne her opskrift,Mon ikke min lille pige vil blive glad for denne her :) jeg prøver den lige ad, mange tak for opskriften

    SvarSlet
    Svar
    1. Håber den kan bruges. Vi er rigtig glade for den her i huset. Skal lave dem i morgen, for ingen jule uden disse kugler :0)

      Slet

Jeg bliver glad for en lille kommentar i ny og næ, så har du noget på ærmet, skriv og jeg vil læse ☺