9.11.08

Venindemøde i København

Det var et vådt og gråt København jeg indtog i forgårs. Men det forhindrede ikke en helt masse mennesker i at være der også.


Først forlod jeg Hovedbanegården og begav mig hen mod krydset ved Axelborg, med det utroligte flotte interiør, forbi Hard Rock cafe, hvor jeg aldrig har været og videre ned mod Rådhusarkaden. En smugle tørvejr mens jeg tog den gennem arkaden. En stund med vindueskigning hos Atrium Skandinavisk Design Center. De har bare en masse ting jeg gerne vil eje, så som et Rokkefår.


Så videre over Rådhuspladsen og videre ned af Strøget. Lige der på hjørnet ligger der en Burger King, men jeg gik forbi! Jeg er ellers glad for deres burgere, men må tage til takke med McD's. Den ligger nemlig lige her i nærheden.


Jeg var på udkig efter kalendergaver. En kæmpe BR kunne ikke hjælpe mig. Det jeg ville have havde de ikke.

Gl. Torv og Ny Torv blev forceret i rask trav og turen gik ned mod Vimmelskaftet. Mennesker, boder med salg af brændte mandler var der over det hele og en masse fugt i luften.


I Jorcks Passage ligger en lille børne-tøj/tings forretning Karusella. Der fandt jeg lige Kaj og Andrea som fingerdukker. Fin adventsgave til Yngste. Lidt længer henne i Bog og Ide var der et par gaver mere.


Gaver til de store er straks en større opgave. Men jeg fandt lidt i Søstrene Grene, Glitter og Arnold Busck og så en lille butik jeg ikke kan huske navnet på.


Nå men jeg nåede altså fra Rådhuspladsen til Kongens Nytorv, tilbage til Amager Torv (Storke springvandet) og videre ned til Rundetårn og Arnold (Busck). En enkelt fristelse fik jeg købt til mig selv: Hot Ice hos Frellsens Chokolade. En kop varm cacao med soft ice i + en gratis flødebolle. Sådan en hjemmelavet med marcipanbund.


Frem og tilbage i det indre København til klokken blev 16.15 og jeg skulle mødes med veninden min. Vi hygge-vandre-snakkede til Nørreport og retur til Store Kannikestræde og Restaurant RIZ RAZ. Mums med god grøn mad!! Og hvilken mousakka. Nøj hvor var den go'.

1½ time senere og ikke færdig med at snakke, forlod vi stedet for at tage på Cafe Norden. Veninden er cacao/varm chokolade freak og jeg er mere til varm te (havde jo drukket cacao nogle timer før) og det kunne de servere for os. Mere hyggesnak og en times tid senere og en mere våd (regn) købstad, var det på tide jeg vendte snuden hjemad, mod den nordlige del af Sjælland.


Tilbage på Hovedbanegården så jeg til min store irretation, at de fra d. 7/11 kl. 20 tog hver andet tog ud, pga sporarbejde på Hellerup station. Altså ØV!! Vi var på Hovedbanen kl. 20.25 og mit tog gik 20.51. Så vi snakkede og vandrede banegården igennem. 2½ omgang senere var det tid til at sige farvel. Kl. 20.51 kørte toge mod nord over Nørreport og til Østerport og så kørte vi ikke længere! Et sporskifte på Hellerup var gået i udu og der blev arbejdet på sagen. Men det tog sin tid. Jeg ankom på min station præsis 1 time senere end jeg skulle.
Togtiden blev dog brugt på at læse min ene bog, Shopaholic, færdig og begynde på en ny, Kald mig prinsesse.

Næste Københavnertur må blive i solskin eller bare tørvejr!!

3 kommentarer:

  1. Åh ja, DSB er en prøvelse. Jeg er glad for, at jeg i min retning kan slippe udenom noget af deres sporarbejde-kludder ved at snuppe Metroen til Vanløse!

    Men ellers lød det da, som om du havde en dejlig tur ... trods vejret ;-)

    Og ... det der rokkefår er jeg også faldet pladask for ... hmmm, heldigvis aner jeg ikke, hvad jeg skulle bruge det til, så det er så dejligt nemt :-)

    SvarSlet
  2. Oh, det lyder hyggeligt. Jeg savner dels min mor helt forfærdeligt, når jeg læser din beskrivelse og ikke mindst en gammel barndomsveninde, som jeg også tog den slags ture med...

    Vi håber på solskin til næste tur. Det gør det lidt sjovere!

    SvarSlet
  3. Bente - DSB kan være en prøvelse. Ærgerede mig over at jeg ikke tog bussen hjemad g gik det sidste stykke, men bagkloghed kommer man ikke langt med!
    Og rokkefårene er bare så lækre at jeg godt ville have en til at stå til pynt.

    Deborah - Jeg er født i København og kan ikke lade være med at studere byen, når jeg kommer der ind. Mange ser ikke bygningernes skønhed. Det går for stærkt. Men når man går ned gennem Strøget og alle sidegaderne med en god veninde under armen, så kan det ikke blive bedre.
    ...og ja byen er skønnere i solskin :0)

    SvarSlet

Jeg bliver glad for en lille kommentar i ny og næ, så har du noget på ærmet, skriv og jeg vil læse ☺