28.9.08

Sct. Michaels nat - Slagelse kulturnat

Fredag eftermiddag tog vi til Slagelse, for at se byen og opleve deres kulturnat. Den by jeg bor i har også kulturnat, men eftersom "min" by ikke ligner en by, så er kulturnatten ikke flydende begivenhed og derfor ikke en vi benytter i den forstand.
Men Slagelse er jo en rigtig by med gader, station, pladser og et bycenter, så det måtte ses.

Vi ankom efter ca 1½ times kørsel (2x kø, først på Ring 3 og så Køgebugt). Fandt en p-plads ved en kirkegård. Den var godt nok forbeholdt kirkegårdsbesøgende, men vi besøgte så kirkegården og "tante Oda" og gik så ned til selve bymidten.
Kulturnatbadges blev inkøbt og sørme om ikke Ældste blev ekvipert fra næsten top til næsten tå dernede. På Nytorv fandt han sin vinterjakke. Lækker med "skindkant" på hætten og nedsat med 200 kr til 300 kr. Senere fladt han for en rød skjorte med sorte syninger og et par Hilfinger cowboybukser (800 kr!!! :0/) som han selv betaler. Frøkenen fik også lidt tøj (det var jo sjovt at shoppe i Vestsjællandscenteret), så nu er de pararte til vinteren - næhhh, de mangler begge vinterfodtøj.

Kl 19 åbnede kulturnatten. Det opdagede vi ikke lige, vi spiste, men efter endt måltid, var det så ud i mørket og opleve.
På min ønskeseddel stod der: Besøge Per Hillo's atelier. Han har til huse i den gamle stationsbygning ved stationen ;)



I atelieret udstillede Johnny Madsen også. Jeg vidste ikke, at han også malede, men en kunstner er vel en kunstner. Jeg må sige han har farve på sine billeder. Ikke at jeg tror, jeg nogen sinde kommer til at eje en Johnny Madsen, men jeg kunne faktiske godt li' hans billeder.
Jeg var der jo for Per Hillos billeder. Hans billeder har jeg været vild med, siden jeg første gang så den tilbage i midten af 90'erne. Specielt han hjertebilleder (dem med hvid baggrund) og så de store billeder han har malet i hvid, gylnde og guld. Han har billeder til overkommelige priser, så jeg vil spare sammen og få et Per Hillo på min væg. Men han har også dyre...





Vi nåede ikke at besøge andre indendørs arrangementer, men nød det pragtfulde septembernats vejr og byens summen af mennesker og musik.
Vi overværede en sceneoptræden af en ældre herre der sang Rolling Stones alene på scenen sammen med hans lydanlæg. Han var i en forrygrnde form og sprang rundt på scenen :0)
Da klokken blev 21.30 var vi godt ømme i fusserne og blev enige om, at nu skulle Nordsjælland findes igen. På vej tilbage til bilen mødte Ældste en gl. klassekammerat, som er startet på efterskole dernede - spøjst.
Lidt over 23 landede vi og sengene blev indtaget af Familien Træt.

7 kommentarer:

  1. Næste år må jeg vist få taget mig sammen til at tage til Kulturnat i Slagelse...bor jo så tæt på, men har aldrig deltaget...næste år altså !!

    SvarSlet
  2. Hej Anne og velkommen til.

    Jeg/vi ville se om Slagelse kunne være en sted at flytte hen, når Ældste slutter 9. til sommer. Syntes det kunne være sjovt, at se byen, når der sker noget og så igen en anden gang, når den er normal.
    Første indtryk var helt ok :0)

    SvarSlet
  3. reklame reklame...sorø prøv lige vores lille by :-)

    SvarSlet
  4. :0)Den er også en mulighed.
    Har en kollega, som bor i Sorø og taler meget varmt om byen. Han kan tale flere timer om byen, området, skoler, fordelene og fordelene (han har ikke nævnt nogle bagdele endnu) ved at bo i Sorø.
    Jeg vil overveje kraftigt.

    SvarSlet
  5. Uden at kende din kollega, kan jeg slutte mig til koret...har boet i Slagelse (og skal aldrig tilbage) Og har nu boet her i Sorø siden -86 og skal ikke herfra :-)
    Så jeg kan også tale i timevis...det eneste dårlige er....at vi ikke har halvtimesdrift til og fra København
    :-)

    SvarSlet
  6. Det lyder som en virkelig dejlig dag/aften i Slagelse. Er spændt på at se, hvor I ender når ældste slutter af til sommer :o)

    SvarSlet
  7. Perle - Anne har sat nogle tanker igang, så der skal tænkes og overvejes og diskuteres.
    Og ja det var en god dag/aften i Slagelse. Jeg nød den ihver tilfælde.

    SvarSlet

Jeg bliver glad for en lille kommentar i ny og næ, så har du noget på ærmet, skriv og jeg vil læse ☺